freedom-purpose

 

Heb je ooit wel eens een poging gedaan om te mediteren, maar werd je dan na vijf seconden al onrustig? Het is belangrijk dat je klein en simpel begint. Er zijn een hoop manieren waarop je kunt mediteren zonder dat het je meteen iedere dag een hoop tijd kost, of zonder dat je meteen een uur in stilte moet doorbrengen. Een van de makkelijkste manieren is door te beginnen met door je neus te ademen in plaats van door je mond. Door door je neus te ademen, krijgen je onderste longkwabben meer lucht. Dat zorgt voor een ruimere hoeveelheid zuurstof in de bloedbaan, stimuleert het parasympatische zenuwstelsel en zorgt voor algehele ontspanning van lichaam en geest.

Een makkelijke techniek

Doe je ogen dicht, zucht diep, en laat de spanning uit je spieren vloeien. Het kan helpen als je je spieren eerst aanspant, en die spanning dan loslaat. Laat dan zoveel mogelijk je gedachten gaan, en haal vier of vijf keer langzaam adem door je neus, waarbij je op je ademhaling let. “Kan mediteren zo makkelijk zijn?” Het korte antwoord is ja. Nee, je zult met deze eenvoudige meditatie waarschijnlijk niet in een diepe meditatieve staat belanden. Maar je hebt er zeker iets aan, zoals een helderdere geest en minder stress. Het kan op deze manier ook een ‘trigger’ worden voor je meditatie.

Doe je vier ademhalingen bijvoorbeeld telkens als je de auto pakt, of iedere dag na de lunch. De plaats of het tijdstip worden dan de triggers die je aan mediteren herinneren, en daarmee kan meditatie een gewoonte worden. Dit is misschien geen ‘echte’ meditatie, maar er is niets mis mee om te genieten van de ontspanning waar deze techniek voor zorgt. Als je wil, kun je later altijd nog met diepere meditatie aan de slag gaan. En onthoud tot die tijd dat alles niet altijd moeilijk hoeft te zijn om waardevol te zijn. Waarom probeer je deze een-minuut-stress-meditatie niet gewoon eens een keertje?

Pin It on Pinterest

Share This