contact

 

Wat is gezondheid?

Wat houdt dat in: je goed voelen?

Als we het over gezondheid hebben, wordt daarbij vaak gedacht aan het fysieke lichaam, terwijl het fysieke in feite maar één deel is van het geheel. Het hele lichaam bestaat uit vier belangrijke onderdelen: het fysieke lichaam, het mentale lichaam, het emotionele lichaam en het spirituele lichaam. Het ene deel is net zo belangrijk als het andere om je goed te voelen. Door deze vier gebieden met elkaar in balans te brengen, kun je onnodige stress en kwaaltjes helpen voorkomen.

 

Pijn of ziekte kan een laatste signaal zijn om ons te vertellen dat er iets niet in evenwicht is. Het is belangrijk om jezelf de tijd te gunnen de signalen van je lichaam beter te herkennen, zodat je ziektes en aandoeningen beter kunt voorkomen. Er zijn veel manieren om te leren luisteren naar je lichaam, en naar de signalen die het afgeeft. Ik zal hier later wat dieper op ingaan. Eerst wil ik graag wat meer over de vier ‘lichamen’ belichten en in ‘t kort een aantal dingen uitleggen waar we op kunnen letten om ervoor te zorgen dat we genoeg aandacht geven aan hoe het  met onze gezondheid gesteld is en waarom we ons zo voelen.

In de eerste plaats is er het fysieke lichaam. Je kunt ons lichaam zien als een ‘voertuig’ zoals de manier waarop we ons bewegen in ons dagelijks leven. Als onze auto het niet goed doet, zullen we ‘m meestal naar de garage brengen om ‘m te laten repareren. Maar kunnen we niet veel beter proberen te voorkómen, in plaats van het probleem zo uit de hand laten lopen dat er genézen moet worden?

Hier zijn een paar dingen die van belang zijn als je je lichaam in goede gezondheid wilt houden.

  1. Een goed dagelijks schema voor rek- en strekoefeningen is van groot belang. Probeer iedere dag ten minste 30 minuten beweging in te plannen.
  2. Een evenwichtig dieet bestaat uit verse producten; ongeveer 60-75% fruit en groente zorgt voor het behoud van een gezond, vitaal en energiek fysiek lichaam. Het leidt ook tot meer focus en concentratie, wat weer het mentale lichaam helpt in balans te komen.
  3. Slaap is erg belangrijk. Alle vier de onderdelen van onze gezondheid hebben behoefte aan een goede nachtrust. Het beste is om een vaste bedtijd aan te houden, en op een vast tijdstip op te staan.Probeer stimulerende middelen zoals cafeïne of alcohol  enkele uren voor het slapen gaan te vermijden. Dat zorgt ervoor dat je rustiger slaapt. Een goede nachtrust kan een wereld van verschil uitmaken met betrekking tot hoe sterk  je je de hele dag door voelt.
  4. Het drinken van ongeveer 2 liter water per dag is van cruciaal belang. Water helpt de giftige stoffen uit je lichaam af te voeren. Het helpt ook je gewrichten en spieren goed gehydrateerd te houden om zo beter te kunnen bewegen.
     

    Dit zijn maar een paar tips om je fysieke lichaam in goede conditie te krijgen. Het is belangrijk dat je duidelijk met jezelf afspreekt om aan jezelf te werken. Je gezondheid is je grootste rijkdom. Als je je niet gezond en goed voelt, kun je niet echt optimaal genieten van de andere aspecten van je leven.

Pin It on Pinterest

Share This